0
Подробно търсене

Натиск върху родителите да купуват по–скъпи подаръци


Предвид празниците и различните статистики кои са най-мечтаните подаръци, какво най-често пазаруваме и какво желаят децата, интерес буди становището, че 90% от родителите, под влиянието на социален натиск, купуват на децата си подаръци, които не са съобразени със семейния бюджет.


Българските родители често са под влиянието на социалния натиск за притежание на скъпи телефони, таблети, дрехи, обувки, ваканции, което ги кара да се чувстват задължени да купуват на децата си подаръци като тези, докато същевременно не могат да си ги позволят. Притежанието на продукти или осигуряването на достъп до конкретни услуги, дава на родителите спокойствието, че децата им имат всичко, с което разполагат връстниците им. По празниците ръстът на потребление на бързи кредити и схеми за изплащане расте.

Преди и по време на празниците телевизорът се превръща в трибуна, на която се презентират различни продукти, за които убедително се настоява, че са неизбежна част от живота на всеки съвременен човек и няма нищо по-естествено, от това да бъдат включени в списъка с желани подаръци. В края на миналата година, непосредствено след празниците, проучвания показаха, че близо 75% от българските домакинства са похарчили за подаръци близо двойно над определения бюджет. Редом с това, голяма част от хората признават, че не харесват онова, което са открили опаковано под елхата за себе си и смятат да се възползват от правото на замяна и връщане.

Всичко това показва, че коледният дух и настроение често пъти се интерпретират погрешно и празниците се свързват с материални придобивки и опит да надскочим себе си и възможностите си.

Домакинствата, които са склонни в по-голяма степен да се повлияват от социалния натиск за придобиване на определени стоки, са изложени на по-голям риск от това финансите им да стигнат до дългосрочна задлъжнялост. Това показва Европейският доклад за потребителските плащания от 2017г. Докладът цитира резултати от проучване с примерна извадка от 24 401 потребители на възраст между 18 и 65 години, жители от 24 европейски страни. Целта е получаване на информация за ежедневието на европейските потребители, техните разходи и способността им да управляват месечните финанси на домакинството си.

С множеството възможности за плащане, които днес съществуват, е истинско предизвикателство за всеки да не предприеме постъпки, които в последствие да застрашат финансовата стабилност на семейството. От друга страна, адекватното финансово планиране от страна на родителите има възпитателен характер, тъй като е необходимо на всяко ново поколение да бъдат създадени принципи за потребление и управление на средствата.  


По-младите родители са значително по-склонни под въздействие на социален натиск да купуват продукти или услуги за своите деца. Според проучването, четирима от десет родители на възраст между 18 и 34 години твърдят, че са действали под този натиск през последната година.
Шест от десет родители на възраст от 25 до 34 години също са харчили под натиск за себе си и своите деца и то повече, отколкото биха могли да си позволят.  Тази цифра е значително намалена при по-възрастните родители. В категорията между 36 и 49 години, само 38% са изпитвали неудобството от купуването под социалния натиск.  
 
Интересна е статистиката кои са най-желаните и най-купувани подаръци от страна на родителите за децата в семейството. Компютърът и мобилните телефони най-често попадат в списъка на продукти, купувани под социален натиск. Според същото проучване, средно над 25% от родителите някога са закупували компютър за децата си, което в последствие се е оказало извън техните финансови възможности. Същото се случва и при над 25% от родителите, закупили мобилен телефон за своите деца. Други продукти, които анкетираните споделят, че купуват под натиск, дори когато нямат пари, са обувки (23%), конзоли и видео игри (21%), маркови дрехи (21%) или пътувания (18%).

Още по-тревожен факт, който обобщава изследването, е че броя на родителите, които заемат средства, вместо да ползват спестени, за да купят онова, което обществото изисква от децата им, е тревожно висок. Както се потвърждава от Европейския доклад за потребителските плащания, над 30% от домакинствата в Европа вземат заеми или изчерпват лимита на кредитните си карти по празниците.

Заключението от всичко това, е че увеличеното ползване на кредити е практика сред родителите, която може да доведе до създаване на лоши навици сред подрастващите. Вместо това, по-ценно би било да не се отказва ясна представа за финансовото състояние на семейството и по този начин да се насърчи повече ангажираност от страна на децата във финансовото планиране у дома. Уменията за управление на финансите от ранна възраст, би укрепило здравословни навици, с които в по-зрял етап децата ще могат да управляват своето потребление по-ефективно. 

Сподели

Оставете коментар