Здраво тяло – здрав ум

Здраво тяло – здрав ум

 

Ако приемем че всяко човешко същество е цялостта от тяло, ум и душа, посланието на взаимовръзката зрав дух – здраво тяло е добре познато и категорично дефинирано чрез много научни доказателства. Как обаче са свързани ума и тялото?

През последното десетилетие, след многобройни изследвания се установява, че физическата активност подобрява способността за учене и запомняне. Дали упражненията са полезни преди или след умствено натоварване? Колко дълго трябва да ги правим? Дали подходящо е лекото или по-интензивно натоварване? Отговорите са вече известни. Научете подробностите с нас.

Две забележителни проучвания разглеждат детайлно тази тема и в последствие и двете заключават едно и също: продължителността и интензивността на всяка физическа дейност без съмнение оказва влияние на когнитивните ни способности.

Ето как:

Първото и по-амбициозно изследване, ръководено от Марен Шмид, професор в катедрата по медицинска психология в университета Гьоте във Франкфурт, избира за експеримента 81 млади, здрави жени, чийто роден език е немски. На случаен принцип те са разделени на три групи.

Задачата: в продължение на 30 минути те слушат аудиозапис с двойки думи – на немски и полските им еквиваленти. Целта е да запомнят възможно повече от неизвестните думи. Условията при които участничките изпълняват задачата са различни.

Първата група провежда изпитанието на тихо и спокойно място. Жените от втората група трябва да се упражняват на колело с леко темпо, след което са им предоставени слушалки и те слушат думите. Третата група има за задача да слуша докато едновременно прави упражненията с колело.

Два дни по-късно се провежда тест за отчитане на резултата на база запомнени нови думи. Разликата в резултатите на жените, които се упражнявали, и останалите, била забележителна.

Авторът на експеримента споделя, че всяка от участничките можела да си спомни по нещо, но тези от жените, които карали колело докато слушали аудиозаписите, се представили най-добре. От това става ясно, че умът възприема по-добре нова информация докато тялото е стимулирано.

Резултатите са убедителни и не оставят никакво място за съмнение. Според Марен Шмид, упражненията правят обучението значително по-ефективно. Както казва тя, леката физическа активност постига значителни нива на физиологична възбуда, която подготвя  мозъка за новата информация, а в последствие и за кодирането на тази информацията в спомени.

Вторият подобен експеримент се провежда под ръководството от Уолтър Биксби в Университет в Северна Каролина. Участниците са студенти от единадесет различни университета. Задачата им е да прочетат глава от книга два пъти в два поредни дни. Веднъж – докато са в покой, и втори път, докато се упражняват на елиптичен тренажор в продължение на 30 минути. В края на всеки ден се провежда тест, който да установи степента на разбиране на прочетения текст.

Любопитно е, че резултатите контрастират с тези от предходния експеримент. Констатациите показват, че упражненията в този случай не са подпомогнали  запаметяването в краткосрочен план. Защо?

В едно от изявленията си професор Марен Шмид напомня, че твърде енергичните упражнения могат да доведат до прекомерно стимулирате на тялото и мозъка и по този начин да се изчерпи необходимата енергия за концентрация и създаването на силни спомени. Това обяснява и факта, че резултатите са по-добри, когато е преминал един ден от физическото натоварване. Точно така е в първия експеримент.

Според Уолтър Биксби, ако ви предстои изпит, леката физическа активност ден преди това вероятно ще помогне за добрите резултати. Истинска грешка е в деня на самия изпит да пилеем енергията си, насочвайки я към други дейности.

Проведените научни експерименти оставят след себе си още много въпроси. Но интереса, които провокират е ценен, тъй като става причина за още проучвания и противопоставяне на гледни точки и по този начин дава нов тласък на научните изследвания в тази област.

Експресна поръчка се изпълнява в рамките на 3 часа, в работни дни от 9.00 до 17.00 часа. Важи само за град София.

Разбрах