Комбинирането на индивидуалнa и групова терапия е най-ефективният подход при деца с Аспергер

Въпреки че Аспергер е нелечимо заболяване, специалистите посочват, че симптомите могат да се подобрят с когнитивно-поведенческа терапия и индивидуален подход.

 

Синдромът на Аспергер е патология, която спада към т.нар. психични нарушения от аутистичния спектър. Основната характеристика, характерна за носителите на заболяването, е тяхното затруднено общуване и социално поведение.

 

Въпреки че до този момент не съществува лек за Аспергер, симптомите могат значително да се  подобрят с подходяща намеса. Основното, което се използва, е когнитивно-поведенческия подход, чиято основна цел е изучаването на стратегии, техники и подходи, които компенсират затруднената комуникация и социалните взаимодействия, намалявайки отчуждението, разочарованието и социалната изолация.

 

Много деца с Аспергер изпитват тревожност, страдат от изолация и депресия, поради невъзможността да се адаптират нормално в социална среда и да общуват с връстниците си. Поради това ранната намеса от страна на специалист е от съществено значение. От една страна е важна индивидуалната терапия, която спомага за разбирането, приемането и преодоляването на специфичните трудности. От друга страна, груповата терапия насърчава  социалните умения и позволява да се практикуват и утвърдят практически подходи, адаптирани към този проблем.

 

Най-доброто, което може да се направи от страна на всеки специалист, е да се изучат изключително добре специфичните прояви на болестта при конкретния пациент и да се подходи напълно индивидуално. Това е важно, тъй като никое дете с Аспергер не е равно с друго дете със същото заболяване, както и е вярно, че всеки индивид се развива по свой собствен начин. Затова се счита, че лечението е строго специфично и съобразено с нуждите на всеки.

 

Най-често родителите на деца с Аспергер забелязват у тях липса на интерес към други деца и нежелание да общуват. Освен това при децата с Аспергер се наблюдава използване на  енциклопедичен или педантичен език, аналитичен поглед и някои прояви, като странни интереси, повтарящи се действия, определени тикове, моторна тромавост. Ако забележите подобни прояви, не ги пренебрегвайте – консултирайте се с лекар. С времето тези симптоми водят до социална изолация на детето и до големи емоционални разстройства.

 

По време на консултацията с лекар ще бъде извършена диференциална диагноза, за да се определи дали се касае за психично нарушение, друг проблем или просто личностна черта.

 

Отказът от страна на родителите да признаят и приемат, че детето има проблем и нужда от специфична терапия, влошава значително състоянието във времето. Навременната намеса и подкрепа от страна на родителите е определяща за благосъстоянието на детето и  напредъка му. Известно е, че децата с Аспергер имат сериозни затруднения в училище.

 

Много често редом с диагностицираните деца, специалистите работят и с родителите им, за да   постигнат по-голям напредък и да подготвят възрастните за грижите, които е необходимо да полагат.

Оставете коментар

Експресна поръчка се изпълнява в рамките на 3 часа, в работни дни от 9.00 до 17.00 часа. Важи само за град София.

Разбрах