Подробно търсене

Водораслите – скъпоценна храна от морето и океана

Водораслите се отличават с изключително висока концентрация на хранителни вещества. Приети в много малки количества те осигуряват извънредно големи ползи за организма, като защита на костите или детоксикация.

 

До 1908 година е позната теорията за четирите „класически вкуса” (солено, сладко, кисело и горчиво. Японския химик Кикуне Икеда (Kikunae Ikeda) открива, че водораслите комбу са особено богати на глутаминова киселина, която предизвиква специфично вкусовото усещане. Икеда го определя като пети вкус и го нарича умами (umami), което на японски означава „вкусно”.

 

Освен в различни видове водорасли, вкусът умами присъства в храни с дълбок и интензивен аромат,  като домати, гъби, сирена, водорасли.

 

Водораслите представляват голямо богатство от форми и цветове и се срещат навсякъде по света. Те са традиционна храна в Китай и Япония, част от емблематични ястия, като суши или супа мисо. 

 

Водораслите са здравословни, вкусни и безценни по отношение на ползите, които имат за здравето на човека. Консервират се и се приготвят лесно, не съдържат почти никакви мазнини, но за сметка на това осигуряват различни минерали, фибри, антиоксиданти и висококачествени протеини.

 

Водораслите са най-добрият източник на йод. Това е един от минералите – жизнено необходими на човека. Той е незаменим микроелемент, който има значение за енергийния метаболизъм на клетките. Освен във водораслите, високи количества йод се съдържат в морските храни, като риба и ракообразни.

 

Обогатяването на диетата с малко количество водорасли припокрива дневните нужди от йод, което е важно за насърчаване на адекватния синтез на хормоните на щитовидната жлеза. В тази връзка е важно да се отбележи, че в случаите на хипертиреоидизъм е препоръчително да се поддържа строг контрол върху приема на този минерал.

 

Водораслите също са отличен източник на фосфор и калций. Проведени са изследвания, които показват, че съдържанието на калций във видове, като хизики (1 400 мг / 100 гр.) или араме (1170 мг.) надминава нивата на калций в редица познати източници.

 

За любителите на вегетарианската диета водораслите са безценен източник на желязо. Макар че желязото от животински продукти има свята незаменима роля, при определени диети е важно липсата му да се компенсира с такъв от растителни източници. В това отношение водораслите са изключително полезни. Освен това те съдържат високи дози витамин С – необходим за усвояването на желязото.

 

Други минерали, които се съдържат в морските водорасли, са калий, селен и цинк.

 

Водораслите са източник и на витамини. Например водораслите нори имат високо съдържание на бета-каротин, или провитамин А, известен със своята защитна роля по отношение на офталмологичното здраве.

 

Витамините от В-групата се съдържат богато във водораслите хизики и спирулина, докато витамини Е и С - мощни антиоксиданти и съюзници за добър тонус и здрава кожата, присъстват в морската салата и водораслите уакаме.

 

Ето и обобщение на основните ползи от водораслите:

 

Здрави кости и зъби

 

Оптималните нива на калций, магнезий и фосфор в различните видове водорасли спомагат за поддържане на здрави зъби и кости. Редовният прием на водорасли осигурява добра превенция срещу остеопороза. Калцият, който се съдържа във водораслите, в комбинация с други минерали, като магнезий, осигурява оптимално костно здраве и растеж при подрастващите.

 

Защита срещу анемия

 

Съдържанието на желязо и витамин С във водораслите ги прави добри съюзници в случаите на анемия (сладките водорасли и морските спагети съдържат около 60 мг. желязо на 100 гр. продукт). Те могат да се използват като добавка при предразположеност към желязодефицитна анемия или като допълнение към основната терапия.

 

Добро храносмилане

 

Водораслите уакаме упражняват защитна роля върху лигавицата на стомаха и червата, като по този начин подобряват храносмилането и контролират апетита и усещането за ситост. Това е изключително важно при диети и синдром на емоционалното хранене, когато различни емоционални промени се бъркат с усещането за глад.

 

Сърдечносъдово здраве

 

Полагането на грижи за сърдечносъдовата система включва определени навици и диета с ниско съдържание на мазнини. За целта е подходящо храненето да се обогати с някои сортове водорасли, като кочаюйо или фукус. Последните са известни със способността си да задържат LDL („лошия”) холестерол.

 

Препоръчително е приемът на водорасли да започне в малки количества, тъй като те са много концентрирана храна, с богат, питателен вкус и отличителен аромат.

Сподели

Оставете коментар