Подробно търсене

Съвети за предотвратяване на остеоартрит

Предвид това, че остеоартритът може да доведе до сериозни проблеми за здравето, е препоръчително да се вземат мерки, за да се предотврати появата на заболяването.

Остеоартритът е заболяване на костната система, което засяга както мъжете, така и жените, обичайно в по-зряла възраст. В основата на болестта стои дегенерацията на хрущяла и прилежащата кост. Обикновено това се наблюдава във възрастта 50 - 55 години.

Хрущялът се състои от колаген и основната му функция се свързва с намаляване на триенето между свързващите се кости, благодарение на което се контролира тяхното износване. Когато хрущялната тъкан се увреди, това става причина за болка, дължаща се на триенето по време на движение. Стига се до хронично възпаление и трайна деформации в ставите.

Ако болестта стане хронично състояние, тя може да причини трайни промени в подвижността на засегнатите, поради което е важно първите симптоми да се третират неотложно. В този смисъл е съществено болката да не се игнорира. За всяка често повтаряща се болка има конкретна причина и болкоуспокояващите са само временно решение. По-важно е да се потърси специалист, който да идентифицира проблема и да назначи лечение.

Макар че при по-млади хора болестта се установява трудно, в повечето случаи симптомите на остеоартрит са разпознаваеми и включват лека до умерена постоянна болка в ставите на ръцете и пръстите, лактите, коленете, тазобедрената кост и др.

Предлагаме ви няколко съвета, с които да предотвратите заболяването или да контролирате прогресията му, ако вече го имате.

 

Приемайте оптимално количество калций

Приемът на калций е от изключително значение за здравето на костната система. Това е нещо, което трябва да имате предвид в ежедневното си меню. Освен че помага да се предотврати развитието на остеоартрит, калцият може също така да предотврати или забави появата на други дегенеративни заболявания, като остеопороза.

Калций се съдържа в млякото, сиренето, тофу, портокаловия сок и др. С напредване на възрастта се препоръчва включването на хранителна добавка, обогатена с минерала.

 

Не пропускайте зеленчуците

Ако искате да се радвате на добро костно – ставно здраве и добра подвижност, важно е в диетата ви да присъстват ежедневно различни пресни зеленчуци и плодове. Те осигуряват много витамини и минерали, както за костите, така и за здравето на цялото тяло. Сред най-богатите на витамин С храни са цитрусите, ягодите, целината, морковите, броколи и др.

 

Поддържайте здравословно тегло

Затлъстяването е здравословен проблем, който може да доведе до редица усложнения. Наднорменото тегло е причина за създаване на по-голям натиск върху ставите и по този начин ставният хрущял се износва и уврежда с времето. Хранете се балансирано, останете активни и поддържайте тялото си във форма.

 

Спортувайте на всяка възраст

Ежедневната спортна дейност с минимално натоварване е начин да се избегнат всякакви заболявания на костната система. Заложете на джогинг, разходки, аеробика, пилатес или йога. Ако предпочитате да се упражнявате във фитнес залата, трябва да имате предвид, че е важно да изпълнявате упражненията правилно, за да не се натоварят костите и ставите.

 

Изправете стойката

Това е важно не само за онези, които прекарват по-голямата част от времето си в седнало положение - зад бюро, но и за всички останали. Гърбът трябва да е изправен, рамената изпънати, шията – изпъната.

Ако работите в една и съща поза, препоръчителни са почивките на всеки час или петдесет минути, по време на които може да се раздвижите, да направите разтягащи упражнения и да релаксирате. Прегърбването, работата със силно наведени напред рамене или глава, натоварването на определени стави и костни структури по време на работа или спорт, може да доведе до дискомфорт и различни заболявания на опорно-двигателния апарат.

 

Посъветвайте се с лекар

Ако имате тежест или болка в коленете, китките или таза, не отлагайте да запишете час за консултация с лекар специалист. Той ще ви назначи изследвания и лечение, ако е необходимо, както и ще ви даде и насоки как можете да се грижите за здравето на костно-ставния си апарат посредством здравословни навици. Ако някога сте претърпели фрактура или травма, лекарят ви трябва да знае това, тъй като когато не са лекувани правилно, може да се появят ставни усложнения.

 

Подхранете хрущяла

Днес имаме достъп до хранителни добавки, които ни помагат да подхранваме тялото си. В този случай препоръчваме добавките с глюкозамин, хидролизиран колаген и хиалуронова киселина. Те ще подхранят хрущялите, които покриват костите в тялото.

Въпреки че можете да ги закупите свободно, ви препоръчваме все пак да обсъдите употребата им с вашия лекар. Не забравяйте, че за да получите резултат, тези добавки е препоръчително да се приемат минимум три месеца.

Сподели