Подробно търсене

Пиете ли повече течности през лятото?

През лятото пием по-малко течности, отколкото се препоръчва от СЗО.

Ние сме това, което ядем, но и това, което пием. При възрастните индивиди водата съставлява 60-70% от телесното тегло и е жизненоважна за правилното функциониране на всички клетки, тъкани и органи на тялото. Освен това водата спомага за адекватното храносмилане, за доставянето на хранителни вещества в клетките и за регулирането на телесната температура - функция, която придобива особено значение през летния период, характеризиращ се с високи температури.

Въпреки това, мнозина от нас са склонни да пренебрегват значението на течностите през лятото. Счита се, че над 70% от българите пият по-малко течности на ден, отколкото препоръчва Световната здравна организация (СЗО).

СЗО оценява, че количеството течности, които трябва да се приемат, за да се предотврати обезводняване, е 2 литра за жените и 2,5 литра при мъжете. Въпреки това, само малка част от хората у нас спазват това. Особено застрашени са тези, които приемат по-малко от литър вода на ден, дори в най-горещите месеци.

Важно е да се има предвид, че дневният прием на течности трябва да се съобрази според възрастта, теглото, пола и нивото на физическа активност, както и времето от годината. В сухи и горещи периоди, количеството на приеманата вода е редно да се увеличи, тъй като се губят повече течности при изпотяване.

Около 70-80% от нуждите от течности трябва да бъдат покрити с прием на вода и едва 20-30% могат да бъдат набавени с други напитки и храни (сочни плодове и зеленчуци).

Много популярно хидратиращо средство са студените чайове и газирани напитки. СЗО препоръчва намаляване на потреблението на подобни безалкохолни напитки, поради високото съдържание на захар в тях. Добре известен факт е, че прекомерния прием на захар води до затлъстяване, влошава състоянието на зъбите и затруднява храносмилането.

Кафето и чаят са сред любимите напитки на българите, но на тях не би могло да се разчита за постигане на оптимална хидратация. Важно е да се отбележи, че кофеинът насърчава диурезата, което означава, че приема на кафе, черен и зелен чай, особено през летните месеци, е добре да се ограничава или да се редува с прясна вода. В този смисъл билковите чайове са за предпочитане, тъй като не съдържат кофеин.

Друг подходящ вариант за постигане на оптимална хидратация са плодовите сокове. Те са полезни, особено ако са прясно изцедени и към тях не се добавят захар или други подсладители. Препоръчваме ви да ги разреждате с прясна вода, в съотношение 1:1.

Отпадналост, замаяност и сухота в устата са сред ранните предупредителни признаци за дехидратация. Имайте предвид, че жаждата се появява в момента, когато вече е налице някаква степен на дехидратация. Оттук и важността да се обръща внимание на ежедневния прием на течности.

Завършваме с пет съвета за поддържане на оптимални нива на хидратация през лятото:

Започнете деня си с голяма чаша вода преди закуска: освен че е полезен за здравето навик, това ще ви помогне да възстановите загубените през нощта течности.

Ако имате проблем с приема на вода, може да си приготвите ароматна лимонова вода, билков чай с лед или прясно изцеден плодов или зеленчуков сок.

Дръжте кана или бутилка вода винаги под ръка: у дома, в хотела, в офиса или в колата. Това ще ви послужи като напомняне и ще ви насърчи да пиете повече течности.

Използвайте технологиите с цел поддържане на здравословните навици. Настройването на таймер или използването на приложение на мобилния телефон, което ви напомня да пиете вода, ще е от полза за добрата хидратация.

Добавете повече свежест в живота си: успоредно с водата, приемайте цитрусови плодове, билкови чайове и сочни зеленчуци, за да се радвате на жизненост и енергичност през целия ден.

Сподели