Подробно търсене

Как да се справим с преяждането по празниците

Добре знаем, че вкусните домашни ястия на Бъдни вечер, Коледа и Нова година са най-голямото кулинарно изкушение през годината. Едва ли има човек, който да може да устои на вълшебния аромат на коледни курабийки, пухкави мъфини, домашно приготвена питка и още куп традиционни ястия. Дългоочакваните празници са моментът, за който мечтаем цяла година -  да се съберем с любимите си хора и да споделим заедно празничната магия.

Но в тази приятна обстановка има нещо, което може да развали приповдигнатото ни настроение, а именно опасността от преяждане. Някои хора го пренебрегват и смятат, че не е проблем, но  от него произлизат редица негативни емоции, не само дискомфорт.

Рязко могат да се повишат нивата на кръвната захар, кръвното налягане, да се затруднят кръвообращението и дишането, както и достигът на кислород към някои важни органи. Изобщо, преяждането е крайно нежелателно.

Какво можете да направите, за да се предпазите от празнично преяждане без обаче да се лишавате от вкусните ястия?

Хапвайте малки порции

Вместо да се отказвате напълно от празничната вечеря, сипете си по-малка порция. Просто не препълвайте чинията. Яжте бавно и не смесвайте прекалено тежки храни едновременно.

Малките порции са решаващи, когато искаме да се предпазим от преяждане. Лакомията е най-големият враг не само на стройната фигура, а и на здравето по време на празниците.

Почивайте между похапванията

Интервалите между постъпването на различни видове храна в стомаха са много важни. Това дава възможност на черния дроб, стомаха и жлъчката да секретират съответните ензими, необходими за разграждането. Така ще избегнете тежестта, подуването, подпирането, паренето и киселините.

Важно е да ядете бавно и продължително. Ясно е, че празничната трапеза ще продължи дълго време в сладки приказки. Правете паузи в храненето и се възползвайте от тях.

Не се лишавайте напълно от вкусните гозби

Ако решите да сте в пълно въздържание, за да се предпазите от преяждане, това е грешка. Така ще се потиснете, няма да почувствате празничния дух, ще повишите нивата на стреса в тялото си и в крайна сметка е много по-вероятно след това да преядете, за да туширате всички тези негативни преживявания.

Всичко в умерени количества е допустимо. Много е важно да не злоупотребявате с обема погълната храна. Един от най-честите проблеми по празниците е именно преяждането с огромни количества гозби и то по няколко порции.

Наблегнете на нискокалоричните напитки

За да запълните стомаха си и да намалите желанието за още храна, пийте повече нискокалорични напитки и течности. Това е най-вече водата. Соковете от пресни плодове и зеленчуци също са добър вариант. Не забравяйте, че газираните напитки и натуралните сокове носят празни калории на тялото под формата на захари.

Сервирайте в малки съдове

Ако ви е трудно да прецените колко малка трябва да е „малката порция“, използвайте малки съдове. Така дори да ги напълните, порцията отново ще е малка. По този начин мозъкът и чувствата ви няма да страдат, ще имате усещането, че сте се нахранили обилно и не сте се лишили от нищо.

Позволете си някои компромиси

За да не обидите себе си, празничното си настроение или домакина, който е приготвил празничната храна, опитайте дори от ястията, които сте си забранили – торта, разни десерти, тестени изделия. Позволете си компромис със себе си. Просто след това ще потренирате малко повече, за да изразходвате погълнатите калории.

Друг начин да не се лишавате от вкуснотии, които иначе сте си забранили, но без да преяждате, е в следващите 3 дни да си направите разтоварващ режим, чрез който да се освободите от излишните калории.

Използвайте ресторантското правило „половин порция“

Можете да си сипвате половин порция или четвърт порция от всяко ястие, което пожелаете да опитате, за да намалите чисто количествено приетите калории. Така отново няма да сте с усещането, че се лишавате.

Преместете ястията далеч от масата

Когато тавите и големите блюда стоят на масата, докато се храните, естествено е да ви се дояде още малко и да понечите да си досипете. Просто напълнете чиниите си с колкото желаете големи порции и след това изнесете ястията от помещението. Занесете ги обратно в кухнята, за да не са пред очите ви.

Нискокалорични напитки

Грешка, която много хора допускат по празници е прекалената консумация на газирани напитки, компоти със захар и изобщо калорични напитки. Те добавят огромен товар за тялото ви към поетите калории с храната. Представете си претоварването, което то понася.

Дъвчете бавно, за да се насладите на храната

Една от най-здравословните мерки, които можете да вземете по време на хранене, е бавното и качествено дъвчене на храната. Така не само ще се насладите на ароматите и вкусовете, но и ще направите храносмилането много по-лесно.

Ограничете приема на алкохол

По празниците наздравиците валят една след друга. Така обаче рисковете да злоупотребите с алкохола нарастват. Консумацията на алкохол на гладно преди да сте започнали с трапезата също е много вредно. Никога не забравяйте да придружавате глътките с хапки мезе.

Сподели

Оставете коментар