Подробно търсене

Къде се крият витамините?

 

Витамините са неорганични вещества без калории. Те са незаменими за жизнените функции на тялото и правилното функциониране на всич- ки органи и системи. Човешкото тяло естествено синтезира някои от витамините. Останалата част от необходимия принос трябва да се осъществява с храната.

 

Въпреки че всички естествени храни съдържат витамини, съществуват такива, в които концен- трациите им са по-големи.

Досега изучените витамини са 13 вида: А, В комплекс (В1, В2, В3, В5, В6, В8, В9, В12), С, D, Е и К.

Дневната нужда е индивидуална и зависи от въз- раст, пол и състояние. Възможните витаминни дисбаланси в организма са авитаминоза, хипер- витаминоза и хиповитаминоза, съответно липса, предозиране с даден витамин и недостиг.

Кои храни са най-богатите на витамини

ВИТАМИН  А

Той се счита за антиоксидант и за- щитник на зрителното здраве. Хра- нителните източници на витамин А са черен дроб, моркови, зеле, ряпа и спанак. Пълнозърнестите храни и маслото също внасят добри количества от витамина в организма.

 

ВИТАМИНИ ОТ В ГРУПАТА

Витамините от група В стимулират клетъчния метабо- лизъм и участват в преработката на въглехидратите, за да ги превърнат в енергия. Всички видове месо и млечните продукти съдържат високи дози витамини от група В. От- криват се също в бобовите култури, зърнени храни и ядки. За хората, които са избрали да не приемат животински продукти, трябва да помним, че зеленчуците нямат вита- мин В12, така че се препоръчва да се вземат хранителни добавки с бирена мая и пшеничен зародиш.

 

ВИТАМИН  С

Витамин С е познат като антиоксидант, противостареещ фактор и източник на енергия и здраве за организма. Той участва в редица биохимични реакции. Освен като анти- оксидант, витамин С е известен с това, че насърчава про- изводството на колаген, подпомага възстановителните и оздравителните процеси в тялото.

 

Групата храни, които осигуряват по-високи концентра- ции от този витамин, са плодовете и зеленчуците, особено киви, червен пипер, цитруси, броколи, зеле и спанак. Хра- нителните източници на витамин С от животински произ

- ход са мляко и черен дроб.

 

ВИТАМИН  D

Известен като „слънчевият витамин", той участва в поддържането на костната система, като улеснява абсор- бирането на калций. Слънцето е най-добрият начин да си набавим този скъпоценен витамин, тъй като посредством слънчевите лъчи той се трансформира и абсорбира в тяло- то. Среща в рибата, предимно сьомга, сардини, риба тон  и др. Маслото от черен дроб на треска съдържа извънредно високи дози витамин Д.

 

ВИТАМИН Е

Витамин Е повлиява репродуктивните процеси в чо- вешкото тяло. Той също е антиоксидант, укрепва здравето на мускулите, допринася за правилното усвояване на ви- тамин К и витамин А. Рибата, морските дарове и яйцата доставят голямо количество от този витамин в тялото. Зелените листни зеленчуци са също богати на витамин Е, както и растителните студено пресовани масла, особено това от пшеничен зародиш. Среща се също в някои ядки, като бадеми, лешници и слънчоглед.

 

ВИТАМИН  К

Той се характеризира като антихеморагичен, благо- приятстващ коагулацията на кръвта витамин. Участва в синтеза на костната тъкан и предотвратява сърдечните проблеми. Открива се главно в зеленчуци, като къдрави зеле, спанак, магданоз и сладък картоф.

В по-малки количества се открива в черния дроб, риба- та, говеждото месо, яйцата и зърнените култури.

Сподели

Оставете коментар