Известно е, че човешкият мозък расте до седемгодишна възраст и изключително силно през първите три години от живота на детето. Друг установен факт е, че ученето и възприемането на новости е най-ефективно именно в този етап.
Поради тази причина, не подценявайте заниманията и игрите, които предлагате на най-малките. Докато децата се забавляват, с тях се случва нещо забележително – те развиват умствения си потенциал.
Игри, които насърчават двигателната активност
Много проучвания през последните години поставят въпроса за взаимовръзката между степента на двигателна активност при децата и цялостното им развитие. Оказва се, че със съзряването на двигателната функция се дава тласък на всички други способности – речеви, когнитивни, интелектуални и др.
В тази връзка, не ограничавайте движенията на мъника си. Избягвайте стегнати пелени, столчета и люлки, които принуждават детето да стои продължително време в една позиция. Вместо това, насърчете го да пълзи, поставете го свободно в легнало положение върху одеяло или килимче за активна гимнастика. След прохождането, не настоявайте непременно да стои в количката, нега се движи активно.
Онези толкова любими книжки
Сигурно пазите някои от най-любимите си детски книжки, които с умиление си спомняте как са били четени от вашата майка, баща, баба, дядо. Да насърчите любовта към книгите с чудните им герои и сцени, които пресъздават най-хубавото от заобикалящия нов свят за едно дете, е сред най-важните ви задачи като родител.
Книгата е най-добър източник на конкретни образи, които децата възприемат лесно и също толкова лесно свързват в последствие с техните наименования. С детските книжки започва познанието на света, речта и развитието на въображението. Подходящи са от самото раждане.
Образователни играчки
Избирайте внимателно играчките, които предлагате на мъника си. За периода 3-7 години разнообразието е наистина голямо. Започнете с карти с животните в различни цветове, кутия за сортиране с различни фигурки, дървени плочки с предмети, които се подреждат по съответствие, рисуване, оцветяване, книжка за броене и запознаване с цифрите. Детето би проявило еднакъв интерес към игра с кубчета в различни цветове и късане на салфетки или откъсване на листчета от тефтерче. В първия случай обаче детето развива умствения си потенциал, фина моторика и въображение, а в другия просто печелите време, докато то не върши нищо градивно.
Предложете на детето по-широки възможности и варианти за различни занимания. Дайте му свобода. Децата имат вградено чувство за познание, което съчетано с любопитството им, с времето ги прави все по-добри в едно или друго занимание.